Afya ni bora kuliko mali.

Health is better than wealth ”

Det är en mystisk och bubblande känsla jag har i magen då jag med stadiga steg går mot skolan där jag jobbade förra svängen till Tanzania. Den har flyttat, men jag hittade dit lätt som en plätt. Jag sticker in huvudet i Mama Pilis systuga, gardinen av snäckor rasslar till och flera huvuden vänder sig mot mig. Jag vinkar förläget och vet inte om de känner igen mig, men de börjar genast skratta och hälsa på mig. Damerna som arbetar med att sy, känner igen mig, kommer då också de små barnen att göra det?

Jag går längre in i butiken, det finns mer utrymme här än vad det gjorde på det gamla stället. Jag får mer kramar av Mama Pili och Saidi, paret som startat skolan för gatubarnen. På innergården sitter de minsta av barnen och äter gröt. Jag känner igen några ansikten, men det var många nya. Framför mina fötter sitter ett av barnen som jag nästan konstant hade på höften under de tre månaderna jag var där. Hon ser på mig och spricker upp i ett stort leende. Mama Pili säger ”nu har din mamma kommit tillbaka!”. Alla börjar små fnissa.

En av barnen visar mig till klassrummet som ligger en bit bort, vilket är bra så att familjen får ha huset ostört. Det fanns fler vuxna där nu och två andra volontärer. När jag dyker upp kring hörnet stannar undervisningen och barnen utbrister ”Madam Frida!”, jag blir nästan rörd till tårar när de känner igen mig. Många kommer fram och ska sitta i knä och hålla handen. De lite äldre frågar mig några frågor på engelska, för att visa att de minsann lärt sig medan jag varit borta. När de mindre barnen kommit tillbaka in i klassrummet, går hon som suttit fast i höften på mig, hon är den minsta på hela stället, och puttar bort alla andra ungar och klättrar upp i knät på mig. Hon lå huvudet mot min axel.

Annars var det samma kaos på skolan som alltid. Kajange som är lärare på eftermiddagarna är sjuk, så jag han bara träffa de äldre barnen lite snabbt och de var inte så många som förut.

Efter att ha träffat barnen igen blev jag rejält urladdad och drog på mig en ordentlig förkylning och har nu legat till sängs i några dagar. Blir bättre och ska ta med mig mamma till stranden nu i eftermiddag för att jobba på brännan. Jimmy ligger utslagen efter gårdagens lördagsbravader.

PS Igår cyklade det förbi säkert 30 vita människor, jag och mamma blev riktigt förvånade, så vi ställde oss vid vägkanten för att bara titta på dem DS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0